Oppdrettsanlegg i sjø benytter impregneringsmiddel på nota for at den ikke skal bli tilgrodd. Tradisjonelt har det vært kobber som har blitt brukt, men det grunnstoffet kan skade livet i havet. Derfor har det vært jobbet for å fjerne bruken. Stoffet tralopyril har overtatt mye av markedet.

Biocider er giftstoffer som dreper eller hindrer uønskede organismer. Det er derfor viktig med grundige risikovurderinger for å begrense eventuelle skadevirkninger.

Regelverket for vurdering av midler til notimpregnering

Stoffer og produkter som brukes for å hindre begroing på oppdrettsnøter reguleres av EUs biocidforordning, som er gjennomført i Norge ved den norske biocidforskriften. Miljødirektoratet er ansvarlig myndighet for biocidregelverket i Norge.

Vi bidrar i vurderingen av biocidaktive stoffer og biocidprodukter gjennom et EU/EØS-samarbeid. Vi behandler søknader om godkjenning av biocidprodukter i Norge. EU/EØS-samarbeidet koordineres av det europeiske kjemikaliebyrået Echa.

Saksgangen er slik at først vurderes de aktive stoffene. Hvis de godkjennes, vurderer man produktene som inneholder disse aktive stoffene. Biocidene grupperes i produkttyper etter hva de brukes til, og stoffer/produkter for å hindre begroing er i produkttype 21, som omfatter bunnstoff til båter og notimpregneringsmidler til akvakultur.

Miljødirektoratet vurderer stoffer til notimpregnering

Miljødirektoratet har tilstrekkelig kunnskap om konsekvensene av riktig bruk av godkjente produkter til notimpregnering. Vi føler oss trygge på at de vurderinger som gjøres i henhold til biocidforordningen, danner et solid grunnlag for våre vedtak om hva vi tillater brukt i Norge.

Det kan være usikkerhet knyttet til produkter som foreløpig ikke er vurdert, men som er tillatt i henhold til vår nasjonale overgangsordning. Det er viktig at det tas hensyn til lokale forhold, siden miljøbelastningen kan bli høy ved spesielle miljøforhold og om nøtene spyles.

Strenge krav til bruk av biocider

EUs forordning om biocider setter strenge krav til dokumentasjonen som skal vurderes. Det er utarbeidet en rekke veiledningsdokumenter som beskriver framgangsmåten for vurderingene. Det gjøres derfor omfattende vurderinger av helse- og miljørisiko, av effektivitet og av fysisk-kjemiske egenskaper.

Et EU/EØS-land lager en vurderingsrapport, som sendes på kommentering til de andre landene før vedtak fattes. Aktive stoffer godkjennes sentralt i EU, mens produkter i hovedsak godkjennes nasjonalt.

I utgangspunktet skal bare godkjente biocidprodukter være på markedet, men det finnes unntak i en nasjonal overgangsordning. Denne gjør at produkter som inneholder aktive stoffer som er del av vurderingsprogrammet for biocider i EU, og som fortsatt er under vurdering, kan være på markedet til de er ferdig vurdert.

Vurderer miljørisiko ved bruk av biocider

Å vurdere miljøeffekter av notimpregneringsmidler er komplisert. I godkjenningsvurderingene brukes modeller for å beregne hvor mye som lekker ut i miljøet basert på standardiserte norske miljøforhold og typer oppdrettsanlegg ved riktig bruk.

Disse konsentrasjonene sammenlignes med hvilke konsentrasjoner som viser gifteffekter i standardiserte forsøk. Vurderingene inneholder også vurdering av hva som skjer med stoffene i miljøet, blant annet hvordan de transporteres og hvor raskt de brytes ned.

Hvis EU til slutt konkluderer med akseptabel risiko, kan produktene godkjennes. Dette er imidlertid ikke en garanti for akseptabel risiko under alle forhold.

Det kan det være snakk om spesielle lokale miljøforhold (liten vanngjennomstrømming, lite vannvolum osv.) eller spyling av nøtene i sjøen, som kan føre til høy miljøbelastning.

Oppdrettsanleggene har et selvstendig ansvar for at måten de driver på ikke medfører uakseptabel miljørisiko.

Vurderer ogå helserisiko

I vurderingen av helserisiko ser man både på risiko for de som arbeider med notimpregneringsmidlene, de som håndterer nettene på anleggene og konsumenter som spiser fisken som har gått i nøtene.

Våre risikovurderinger viser at riktig bruk av de produktene vi har godkjent, gir akseptabel helserisiko.

Bruk av tralopyril og produkter med dette stoffet

Tralopyril ble første gang godkjent i EU i 2014, med Storbritannia som rapportørland. Stoffet ble godkjent som antigroemiddel (produkttype 21). Vurderingen av eksponering ble gjort for bruk som bunnstoff til båter.

I 2023 overtok Norge ansvaret for revurderingen av tralopyril. Miljødirektoratet vurderer nå stoffet etter nye retningslinjer og studier. Når rapporten er ferdig, og har vært på kommenteringsrunde og diskusjon hos de andre EU-/EØS-landene, avgjøres det om stoffet fortsatt skal være godkjent ved avstemning blant EU-landene i stående komite for biocidprodukter.

Tre produsenter har fått godkjent notimpregneringsmidler

Vi har vurdert og godkjent midler for notimpregnering fra tre norske produsenter for det norske markedet. De fleste av disse produktene er basert på kobberforbindelser. To av dem (AquaNet Premium og AquaNet Boost) inneholder i tillegg tralopyril. Våre vurderingsrapporter kan leses på Echas nettsider. 

Vi vurderer nå nye produkter med tralopyril. Den dokumentasjon vi har viser at tralopyril brytes relativt raskt ned i miljøet og har lite potensial for å kunne oppkonsentreres i næringskjeden.

Produkter med sinkpyrition

I tillegg til de produktene Miljødirektoratet har godkjent, er produkter som inneholder sinkpyrition tillatt på markedet i henhold til den nasjonale overgangsordningen uten at de har gått gjennom en risikovurdering i henhold til biocidforordningen. Disse produktene inneholder også tralopyril.

Det ser ut som disse nå dominerer mye av markedet. Sinkpyrition er reproduksjonsskadelig. Det gjør at stoffet normalt ikke skal godkjennes som biocid, men det er ikke endelig vedtatt i EU.

Antall tonn kobber, tralopyril og sinkpyrition til notimpregnering i Norge

2023-tallene er foreløpig ikke tilgjengelige på grunn av tekniske problemer i Produktregisteret.

År

Kobber

Tralopyril + sinkpyrition

Tralopyril

Sinkpyrition

2018

1626

46,3

-

-

2019

1698

63,5

-

-

2020

1539

87,8

-

-

2021

1097

112

84,2

27,9

2022

440

108

98

9,8